Saturday, May 16, 2009

Istana oh Istana....



Sejak Khamis (14 Mei) lalu, seluruh negeri ini gegak gempita apabila Sultan Kelantan, Tuanku Ismail Petra gering dan dimasukkan ke wad ccu, HUSM.

Maka seperti biasa, sebagai palapor yang akan menyampaikan kepada rakyat, aku bersama rakan-rakan media yang lain berusaha untuk mendapatkan maklumat terkini.

Bagi pelapor maklumat perlu diperoleh kerana pelbagai versi cerita telah disebarkan malah ada yang mengatakan tuanku telah mangkat pada petang tersebut dan ada yang mengatakan baginda hanya bergantung pada alat pernafasan.

Maka berbondong-bondong pelapor yang berakar di Kota Bharu bergegas ke HUSM dan menelefon ke serata alam untuk mendapatkan pengesahan cerita-cerita itu.

Tetapi seperti biasa, istana membisu entah apa sebabnya, tidak ada seorang pun yang mahu menjawab malah wartawan di layan seperti .... (tiada perkataan sesuai untuk digambarkan) ditendang ke sana-sini. Lebih hina, apabila seorang kakitangan istana menghalau wartawan seperti anjing.

Soalnya, kenapa istana terlalu takut untuk menyatakan kebenaran?. Media hanya menjalankan tugas untuk menyampaikan kepada rakyat supaya mereka di bawah tidak lagi resah dan gelisah.

Kenapa biarkan rakyat gelisah dan membiarkan spekulasi berlegar?. Rakyat di bawah amat menyanyangi tuanku sultan, mereka juga ada hak untuk mengetahui tentang raja yang disanjung mereka.

Spekulasi akan hanya menjejaskan nama baik Istana. Bersuaralah untuk melegakan rakyat. Patik mohon derhaka...

*Daulat Tuanku...
Menjunjung kasih...

1 comment:

Anonymous said...

aik..cargas masuk ni..kono tahan ISA kang ko nih..muahahahaha