Thursday, January 28, 2010

Sampai kiamat

Hari ini saya makan tengah hari bersama dengan kira-kira 300 ketua agama dari seluruh negara. Kerajaan negeri yang dikepalai Tok Guru Nik Aziz belanja makan tengah hari itu.

Seperti biasa saya duduk di meja wartawan bersama beberapa rakan lain. Dari meja itu, saya dapat melihat sekelompok berselimpang oren, sekelompok berkulit hitam, sekelompok lagi bermata sepet, sekelompok bersemutar dan kelompok depan bercampur-campur ada bersemutar, ada berjubah tetapi berantai salib dan ada memakai kot.

Saya termenung sebentar apa motif makan tengah hari ini? untuk apa?. Harmoni bukan? adakah harmoni dalam satu dewan tetapi berasing-asing ikut kulit dan pakaian.

Bisik rakan wartawan yang berkali-kali lebih senior dari saya dalam loghat Kedah yang agak cair, "Hang tengok, kata nak harmoni, nak mahabbah tapi duduk suku-suku, lepas makan, dengaq orang cakap sikit balik.

"Baik pi minum di kedai kopi, sama mcm nie juga. Melayu duduk dengan Melayu, Cina dengan Cina dan India dengan India." - Hampir sama dengan apa yang saya fikirkan tadi.

Makan 'tengah hari' tapi makan sebelum pukul 12 tgh kerana hormat sami budah yang tidak makan selepas waktu itu. Lepas majlis sami budha membacakan doa untuk kesejahteraan dan kemakmuran Kelantan.

Bila habis, semua angkat punggung, pusing diluar kurang lebih lima minit itu pun menunggu giliran lift kosong dan terus balik. Soalnya, sampai atau tidak matlamat untuk harmoni dan persahabatan antara agama.

Bukan nak salahkan orang belanja makan tengah hari tadi, tetapi realiti sebenar hubungan antara agama di negara ini adalah sama dengan majlis itu. Tidak jauh bezanya. Masing-masing ada yang terpendam dan memendamkan dan menunggu masa untuk meletus.

Sukar untuk memperbaiki hubungan antara agama dan bangsa di negara ini kerana ikatan yang ada hanya pada kulitnya mungkin senipis kulit bawang. Semua ini berpunca daripada kepentingan politik yang menyebabkan rakyat makin kacau dan dendam makin membara.

Saya teringat kata seorang profesor keturunan Cina yang fasih malah lagi Melayu dari Melayu tentang keadaan ini. Katanya, semua harus menerima perkembangan kelompok meningkut kumpulan, kumpulan-kumpulan ini tidak akan berasimilasi dan pluralisme akan terus berkembang.

Penyelesaian yang diberikan oleh profesor ini hanya satu, betulkan semula sistem pendidikan hapuskan sekolah jenis kebangsaan - baru wujud asimilasi, katanya. Tegah saya, sampai kiamat MCA, DAP, MIC, PKR dan Gerakan tidak akan bersetuju.

Lantas beliau menyambut, sampai kiamat juga kita akan hidup dalam pluralisme yang sedang menunggu masa untuk tumbang.


*bila akan kiamat?

1 comment:

kambing_[X] said...

satu artikel yg bernas, dan mmg sistem persekolahan yg mampu ubah, tapi sudah tentu golongan cauvinis akan berjuang utk menentang perubahan ini.