Thursday, January 28, 2010

Uniknya Kelantan...

Tepat 1 Mei ini, genap tiga tahun saya bertugas di Kelantan, negeri serambi Mekah yang menjadi kemegahana rakyatnya. Sepanjang hampir tiga tahun banyak penglaman menarik yang saya lalui sebagai seorang pengutip dan pelapor cerita.

Saya selusuri setiap hampir setiap pelosok negeri bermula dari kaki Gunung Stong, Batu Melintang di Jeli, sehingga Kota Bharu. Bergaul dari penarik beca, mak cik pak cik di pasar Siti Khadijah sehingga ke dalam JKR 10, Rumah Ghu dan Istana Kubang Kerian. Pendek kata hampir kesemuanya saya lalui.

Semuanya serba menarik, pengalamannya amat berbeza dari negeri-negeri lain - serba serbi unik yang kadang kala membuatkan kepala pusing. Orangnya hebat - pasti lagi hebat dari negeri-negeri lain, ada yang gedebe, ada yang manis, ada yang pemurah, ada yang baik hati, ada yang tikam dari belakang dan segalanya ada. Senang cerita lain dari negeri-negeri lain.

Satu perkara yang saya pelajari di sini ialah kesetiaan kepada negeri tiada tolak bandingnya, biar apa pun terjadi rakyatnya akan mempertahankan rakyatnya dan negerinya. Kerana itu Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang digelar atau ada yang mengatakan menggelar dirinya sendiri 'Tok Guru' dapat kekal lama - kerana dia unik, lain dari yang lain.

Sekiranya majoriti kata A, pastinya Nik Aziz kata B dan pastinya juga orang-orang di sini umumnya akan mengikut tanpa banyak takwil. Sikap mempertahankan pemimpin ini sewajarnya diikuti oleh rakyat Malaysia mempertahankan pemimpin tapi jangan sampai membuta tuli.

Entah apa lagi nak diperkatakan tentang Kelantan sebab semuanya unik, sampai penuh kepala dan tidak diluahkan di sini. Cukuplah saya katakan Kelantan unik dari kaki lima sehingga ke Kota Darulnaim, dari Kota Darulnaim sehinggalah ke Istana. Salam.


*untuk hidupkan kembali laman sesawang yang dah bersawang ini... mohon ampun

No comments: