Friday, June 4, 2010

Kelantan juga akan bankrap

Sejak timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala membuat pendedahan yang jujur bahawa negara bankrap jika terus memberikan subsidi maka sepantas halilintar ia dijadikan isu di atas pentas politik. Semuanya menyalahkan kerajaan pusat kerana boros berbelanja dan selewang wang rakyat sehingga terpaksa menanggung beban sebegitu rupa. Seolah-olah ada satu kesepakatan semua pemimpin pembangkang bermula dari bapanya,DSAI sehinggalah ustaz-ustaz Pas yang tidak ada asas ekonomi pun bercakap benda yang sama.

Menjadi pembangkang memang mudah. Isu sedikit diperbesarkan sehingga lupa tiga lagi jari menuding diri sendiri.

Contoh yang paling mudah ialah Kelantan, negeri pembangkang yang paling tua di negara ini. Jika benar pemimpin-pemimpin kreatif lagi bijaksana sudah tentu bajet setiap tahun tidak akan defisit. Jangan salahkan orang terlebih dahulu, buktikan bahawa kita mampu lakukan sebelum bercakap pasal orang lain, mudah kata jaga rumah tangga sendiri dahulu.

Oh ya! Masih ingatkah pada saman syarikat timber mine sdn bhd terhadap kerajaan negeri. Kerajaan negeri kalah. Mahkamah Tinggi Kota Bharu arah bayar RM800 juta. Di sini sekali fakta bukan lagi cuba tapi sudah diputar belitkan, yang salah BN juga pada hal perjanjian yang dibuat pada zaman datuk asri muda itu dicemarkan oleh Pas sendiri selepas BN cuba memperbaikinya ketika mengambil alih Kelantan dari Pas pada tahun 80-an dahulu.

Kes Timber mine vs kerajaan Pas Kelantan ini ada diperingkat Mahkamah Rayuan, kalau ia bersidang lebih awal dengan jumlah beban hutang yang ada, nampaknya Kelantan lebih cepat bankrap dari Malaysia. Tidak perlu menunggu 2019.

Oh ya! Saya hampir terlupa Kelantan tidak boleh bankrap kerana negerinya kaya terutama hasil buminya yakni balak. (Di Kelantan hanya ada hasil bumi BALAK.. Kenapa saya kata begitu, kerana setiap aktiviti hasil bumi melibatkan kawasan balak. Contohnya,dua tahun lalu ada mou utk terekoa lombong emas di Soko, Tanah Merah tapi sampai sekarang tak tahu cerita cuma dengar ada byk balak di bawa keluaar, saya tidak tahu benar atau tidak cuma orang kata).
Jadi inilah masanya untuk pemimpin negeri ini memanggil semua taukeh balak supaya membantu untuk bayar RM800 juta ini. Ustaz Nik Amar mungkin boleh panggil. Datuk Husam mungkin boleh bantu, ekonomis yang paling bijak di negara ini.

Oh ya! Terlupa pula sambil-sambil tu nak tanya apa jadi dengan GMC dengan PMBK.

Oh ya! Bekalan air di Kelantan macamana kerajaan pusat dah bantu tetapi tak selesai juga. Salah kerajaan pusat ke.

Oh ya! Tak apa semua ini salah kerajaan pusat.

Sekadar bertanya bila Kelantan nak bankrapM

No comments: