Thursday, October 28, 2010

Catatan Galas

Hari Keempat

Tugasan hari ini ke Pos Balar untuk program Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Shafie Apdal. Perjalanan hari ini agak unik kerana menaiki helikopter, Pos Balar empat jam perjalanan dengan 4wd. Kalau hujan perjalanan mungkin lebih dan mungkin terpaksa bermalam di sana.

7.15 pagi - Keluar dari Kesedar Inn menuju ke RPS Kuala Betis untuk ke Pos Brooke.

9 pagi - ke Pos Brooke untuk program TPM bersama Orang Asli. Calon biru, saudara Aziz pun datang. Kali pertama melihat beliau dari dekat. Personaliti yang bagus, pr skills masih kurang.

12 tgh - TPM sampai. Umumkan pemberian kepada Orang Asli 200 rumah PPRT, bekalan letrik, solar dan baiki rumah.

2.30 petang - ke persimpangan air panas. Helikopter tiba, mvstar. Turut sama TKP JHEOA, Senator olian, doctor dan pak the. Ketika berlepas jalan gua musang - lojing terpaksa ditutup untuk membolehkan helikopter berlepas. Pilot "eh kenapa berat sangat ni." Semua diam cuak.

2.45 petang - Sekali lagi cuak. Pilot "satu lampu sahaja buka. Dua tayar tak turun. Tutup balik kadang-kadang susah buka. Tak pa jangan bimbang. Dua lampu nyala, satu tayar belum turun.

"Doctor nanti saya turun sikit, tanya orang kampung tayar dah buka belum. Eh tak pa, kita boleh tengok bayang dah cukup tiga tayar atau belum.

(Chooper berpusing beberapa kali nak tengok bayang)

"Ok dah buka tiga," doktor sahkan. Kami kemudian mendarat dengan selamat.

3 ptg - di pusat pentadbiran Pos Balar di kg perawas menunggu Dtk Seri Shafie. sempat berbual dengan org kampung dan beberapa kakitang jheoa.

4.30 ptg - dtk seri shafie apdal tiba. Sambut dengan silat gayung 4 pelajar sk balar. Agak kelam kabut, perancangan jheoa tidak menjadi. Seorang pegawai lebih pentingkan tv daripada rakyat.

6 ptg - shafie bertolak ke gua musang.

645 ptg - kami trip kedua bertolak. Tiba di RPS Kuala Betis 7 malam.

Amat penat tp seronok pengalaman pertama naik chooper.


Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

No comments: