Monday, October 11, 2010

Tahniah CC Liew

Saya tidak mengenali CC Liew dan dia juga tidak mengenali saya. Dia tokoh wartawan 2009. Semua tahu, tokoh wartawan pertama dari akhbar Cina. Pengetahuan saya mengenai CC Liew amat dangkal. Cuma melalaui satu artikel, tulisan Zam dan teks ucapan beliau.

CC amat hebat, 50 tahun di Sin Chew dan berkhidmat di bawah 6 Perdana Menteri. Dia seorang wartawan sejati yang menjunjung kebebasan media.

"Oleh begitu, apabila sesuatu polisi atau tindakan seseorang, biarkan berkuasa atau tidak, adalah bercanggah dengan matlamat kami ini, kami menganggap ia menjadi tanggungjawab kami untuk menyuarakannya," -petikan ucapan CC.

Soalnya apakah matlamat itu? Bagaimanakah untuk memastikan matlamat itu tidak berpihak sedangkan CC dengan jelas mengatakan bahawa "Sebagai sebuah akhbar, fungsi utama kami adalah berkhidmat kepada pembaca-pembaca." Hanya orang Cina membaca Sin Chew, kalau ada pun Melayu atau Indi boleh dikira dengan jari. Umum tahu bagaimana untuk menarik minat pembaca, harus ikut rentak dan muncul sebagai superhero.

Saya tidak menidakkan CC. Apa yang dikatakannya benar. Cuma soalnya jika desakan pembaca berterusan masih wujudkah kebebasan media. Jawapan CC sudah jelaskan. Jadi jangan salahkan Utusan, semua media di dunia ini berpihak kepada tuannya. Malaysiakini, Malaysiainsider, Harakah, Roket semuanya berpihak. The times, Straits Times Singapore, Herald Tribune pun berpihak juga. Jangan meludah ke langit terkena di muka sendiri.


*Burung terlepas dari sangkar, adakah itu bebas?

No comments: