Wednesday, October 13, 2010

Adi Jagat...

Dia seorang 'out spoken', kelihatan agak ganas apabila berbicara. Kelibatnya agak mencemaskan lawan, sehingga kini diserang dari pelbagai sudut. Biar direndam beberapa kali, nyawanya masih panjang, malah makin segar, seolah-olah ada 3 hingga 4 nyawa.

Dia tidak tinggi, agak rendah, bertubuh gempal. Dari jauh rakyat Pasir Mas mengenalinya. Pun begitu akalnya panjang demi kelangsungan umat Melayu. Sebut saja apa yang tidak dilakukan untuk umat Melayu. Dari tanah serendah si kebun bunga sehingga di negeri bawah bayu dia menjelajah, kaum pribumi tidak boleh dijajah.

Atas lori di Pulau Pinang, menghentak Lim Guan Eng. Barua cauvinis yang mahu menghentak orang Melayu. Keberaniannya amat digeruni, baik musuh atau kawan.

Musuh mencari jalan untuk menarik jatuh. Namun tidak jatuh. Tidak ada peluru untuk tembak batang tubuh. Pernah dengar Tok Him dituduh penerima rasuah. Pernah dengar Tok Him ada skandal. Tidak bukan. Tidak seperti pemimpin lain, semua ada cerita belakang tabir.

Pak menteri, Nazri Aziz yang angin dengan Perkasa, tak payah cakap macam-macam cerita ada. Gambar anak tersebar dalam interner. Kawan tak tahu betul atau tidak, hanya Allah maha mengetahui. Tapi ceritanya hebat tapi semua dah kalih.

Hari ini, Tok Him dicabar lagi. Sultan yang dijunjung diagung sudah murka. Entah apa sebabnya gelaran Datuk dan darjah kebesaran ditarik balik. Katanya sebab ziarah ayahanda Sultan Muhammad V. Kalau ini alasannya memang pelik, patik pacal yang hina mohon ampun minta tuanku fikir semula.

Bukan nak mengangkat tetapi hakikat. Yang berbadan gempal itulah ke seluruh alam Tanah Melayu menjunjung Tuanku Sultan. Sultan adalah payung rakyat, tanpa payung rakyat basah ditimpa hujan.

Kalau tukang pegang payung dibuang, bagaimana payung untuk terus berkembang. Bukan senang nak cari tukang pegang payung yang kuat supaya payung terus terbuka, salah orang payung akan tertutup, dilipat-lipat untuk simpan atau disewa pada orang. Sewa pulangannya lumayan.

Semua cerita ada skrip. Siapa yang mencipta skrip?. Skrip kali ini maha hebat, mencalar imej dari dalam ibarat HANG TUAH DIHUKUM SULTAN MELAKA.

Sedarlah banyak jasa yang ditaburnya. Kalau tidak mahu, buanglah semua yang disumbangnya. Panggil semua pengikut 'tok guru' Nik Aziz angkat jambatan Tendong campak ke Laut China Selatan buat apa lagi nak dikenang jasa 'Katak Islam' ini.

Jika sejarah Hang Tuah berulang sudah pasti ada bendahara akan datang memujuk. Usah merajuk Tok Him, teruskan perjuangan untuk Melayu supaya nanti bangsa tidak terkujur.

*salute Datuk Ibrahim Ali.
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

2 comments:

Penjelajah Blog said...

Begitu tinggi sekali saudara tukang canang mengangkat adi jagat ini. Sehingga ke tahap diumpamakan sebagai Hang Tuah. Secara jujur , bagi saya dia mungkin seorang pejuang bangsa yg hebat, atau pun dia hanya seorang yg menggunakan bangsa utk perjuangan dirinya sendiri. Jika saudara kaji lebih lanjut, boleh bertanya siapa itu Alfred B.H Tan yg berada di belakang adijagat ini? setahu saya, dari namanya, Alfred B.H Tan bukan melayu? atau ada Melayu bernama Alfred? atau adi jagat ini hanya seorang ali baba yg licik, seumpama si Tuah yg menjadi broker Cinta sang sultan utk mendapat Tun Teja?

Azran Fitri Rahim said...

Benar kata tuan penjelajah, ya sy lepas pandang alfred.Broker tp bukan perasuah dan kaki betina. Bagaimana pula Pas Kelantan yg mengutip duit dr taukeh cina setiap kali pilihan raya?. Konotasi Hang Tuah, ia hanya konotasi utk menggambarkan krisis istana. Tidak sekali mengangkat Tok Him sama seperti Hang Tuah. Apa pun cantik komen tuan utk persegaran minda.