Wednesday, January 14, 2009

Golok: Hiburan dan Bom

Awal pagi ini aku mendapat panggilan daripada seorang teman berhubung dua butir bom yang meletup di kompleks CIQ Golok.

Apa lagi aku bersama jurugambar, Wak Rosni dan bos Kosmo! Zaid bergegas ke tempat kejadian sebabnye letupan kali ini berbeza kerana berlaku betul-betul dipintu masuk sempadan Malaysia - Thailand.

Ini kali pertama aku memijak kaki di Golok walaupun sudah hampir 20 tahun aku bertugas di Kelantan. Rasa teruja yang teramat sangat sebab nak tengok bandar yang penuh mencabar ini.

- Kereta aku di depan CIQ Golok yang lama

Apa tidaknya di sini ada hiburan duniawi yang paling hebat dan di sini juga penuh pergolakan.

Bila sampai di sana aku memasuki kawasan CIQ Golok untuk melihat di mana letupan yang dikatakan berlaku pada pukul 6.30 pagi waktu Thai (7.30 pagi Malaysia).

Aku tengok kesan letupan itu tidaklah sebesar mana (tapi kalau ada orang kat situ mati juga). Ia memusnahkan empat buah pos kawalan kastam yang belum lagi pun di pasang letaknya pun kira-kira 40 meter dari tempat CIQ yang baru dibina dengan nilai RM16 juta.

Kompleks CIQ Thailand yang baru dan lebih cantik itu dijangka akan dibuka sepenuhnya kira-kira lima bulan lagi.







Mungkin sudah biasa, aku tengok penduduk di situ macam biasa je, tak de apa sebarang perubahan walaupun bom itu meletup di tepi jalan berhampiran dengan laluan utama mereka untuk ke Rantau Panjang.

Bagi aku bukan kecil atau besar letupan ini, tetapi ia memberi impak kepada Malaysia kerana letupan itu semakin hampir dengan negara ini tidak jauh tidak sampai 500 meter ke pintu masuk Malaysia.

Aku bimbang budaya letup meletup ini akan merebak ke Malaysia pula....

(pix by wak rosni)


*macam best je Golok... tapi takut kena letup... muahahaha

3 comments:

Anonymous said...

wah lamanya dah 20 tahun rupanya keje kat kelantan... ni mesti nak pencen dah ni... kah kah kah

Azran Fitri Rahim said...

hehehe salah bro dua tahun....

Anonymous said...

Eh betul ker cow tak pernah pegi golok...cam tak cayerr jer...