Friday, January 23, 2009

Israel serang Iran....

Perang di Gaza muslihat Israel serang Iran

SETELAH menyerang Genting Gaza dan mengakibatkan lebih 1,300 penduduk Palestin terbunuh dan lebih 4,500 yang lain cedera, apa pula tipu muslihat rejim Zionis Israel selepas ini?

Operasi ketenteraan Israel di Genting Gaza itu sebenarnya bersifat strategi serampang dua mata. Pertama, untuk menghukum Hamas kerana terus melancarkan roket buatan sendiri ke wilayahnya. Kedua, untuk memastikan tenteranya bersiap sedia untuk melakukan misi yang lebih utama iaitu menyerang Iran.

Operasi ketenteraan di Genting Gaza merupakan latihan sebenar untuk tenteranya setelah mereka selesai menjalankan latihan besar-besaran dua bulan sebelum itu bagi misi menyerang Iran.

Israel sememangnya tidak berpuas hati selagi program nuklear Iran yang dimulakan sejak 2002 tidak dihapuskan. Rejim itu tidak mahu Iran membayangi kedudukannya sebagai gergasi ketenteraan di rantau Asia Barat.

Setelah rejim Saddam Hussein tumbang, Israel merasakan Iran bukan sahaja mampu menggugat kedudukannya itu tetapi mengancam keselamatannya.

Selain itu, Israel tidak begitu senang dengan kenyataan-kenyataan keras Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad terhadap negara itu.

Ahmadinejad pertama kali mengeluarkan kenyataan keras ialah lima bulan selepas menjadi Presiden Iran pada akhir Oktober 2005 agar Israel dihapuskan.

Kini timbul persoalan apakah rejim itu bersungguh-sungguh untuk menyerang Iran atau semata-mata mahu menggertaknya. Jika dilihat kepada pendirian Israel sejak 1948, rejim itu tidak pernah bergurau tentang segala tindakannya terutama apabila kepentingan, kedudukan dan keselamatannya terancam.

Israel juga tidak pernah mempunyai pertimbangan politik, diplomasi mahupun perikemanusiaan.

Daripada persiapan yang sedang dilakukan oleh Israel termasuk mengadakan kempen latihan tentera besar-besaran di selatan Mediterranean dan Greece, Israel bukan bergurau dalam hal itu.

Pegawai kanan AS mengesahkan Israel mengadakan latihan tentera besar-besaran melibatkan lebih 100 pesawat pejuang F-16 dan F-15 sejak minggu pertama bulan ini sebagai persiapan menyerang Iran. Persoalannya apakah Iran sedar permainan Israel ini?

*hancurkah bumi Islam di Arab nanti?


No comments: