Thursday, January 22, 2009

Menteri Pelajaran Wanita???






Pagi tadi, seorang teman lama secara tiba-tiba menghubungi aku. Teman lama aku ini amat dikenali dengan sikapnya yang suka berdebat terutama membabitkan isu politik.

Aku agak terkejut soalan pertama yang dibangkitkan kepada aku, adakah setuju sekiranya wanita diberikan tugas sebagai Menteri Pelajaran. (Terus terang aku tidak tahu apa motifnya, bila ditanya saja - mahukan pendapat, ada misi sikit).
Aku menjawab - aku tidak setuju.

Ditanya kenapa?

Jawab aku, tugas sebagai Menteri Pelajaran sangat besar dan memerlukan seorang yang komited dan berwibawa kerana ia akan mencorakkan masa depan negara, lebih sesuai lelaki sebabnya lelaki lebih terbuka dan ajaran Islam mahukan lelaki menjadi ketua.

Ditanya, ramai guru dan pelajar wanita, jadi wanita lebih memahami wanita dan bukankah lebih mudah merancang serta bekerjasama dengan Kementerian Pembangunan Wanita dan keluarga? Jawab aku, memang benar tetapi wanita lebih sesuai sebagai pembantu dan biarkan lelaki merancang untuk dasar yang lebih sesuai kerana lelaki tidak beremosi ketika melaksanakan tugas.

Ditanya Menteri Pelancongan boleh wanita?.
Jawab aku, pelancongan tidak begitu penting seperti pelajaran. Secara tradisinya Menteri Pelajaran akan menjadi Perdana Menteri. Adakah kita bersedia untuk ada Perdana Menteri wanita?

Teman lama aku akui benar hujah tersebut.... perdebatan aku terhenti begitu sahaja....
Katanya, nanti aku hubungi kau balik. Kalau boleh minta pendapat dari rakan yang lain sama.
Aku yang bingung dan tidak faham memberikan salam dan menamatkan perbualan.
Sehingga kini aku masih terfikir apa rasionalnya....
Dan aku membuka ruangan ini kepada rakan-rakan bijaksana untuk membincangkan isu ini....

*Terus bingung...
***gambar hiasan

1 comment:

Anonymous said...

aku setuju kalau rafidah jadi menteri pelajaran... hahaha