Thursday, December 25, 2008

Hudud oh Hudud

Selepas media menyiarkan laporan berhubung jaminan Husam bahawa hudud akan dilaksanakan sebaik sahaja pakatan pembangkang memerintah Malaysia. Keesokan harinya Husam membuat sidang akhbar menyatakan ia mungkin ditangguhkan sehingga rakyat dan semua ahli dalam pakatan dapat menerima hududnya.

Katanya dalam pakatan keputusan dibuat secara multiletaral dan bukannya unileteral, justeru itu Pas terpaksa menunggu persetujuan daripada PKR dan DAP.

Dalam sidang akhbar tersebut juga Husam mengakui bahawa ia bukan satu keutamaan bagi parti itu untuk melaksanakan hudud kerana banyak lagi isu mendesak yang perlu diselesaikan seperti perpaduan kaum dan kestabilan ekonomi.

Hairan juga aku kenapa tiba-tiba ia tidak menjadi keutamaan sedangkan selama ini ia adalah perjuangan utama Pas. Apakah demi kuasa Pas sanggup melupakan dasarnya atau jika tidak bernasib baik melupakan terus hududnya kerana tidak mendapat persetujuan rakan lain.
gambar dipetik dari http://msomelayu.blogspot.com

Jadi untuk apa perjuangan yang diasskan sejak lebih separuh abad ini, adakah untuk kuasa semata-mata.

Pada sidang akhbar itu juga, Husam menjelaskan rasa kecewa dengan pemberita surat khabar Cina kerana menyiarkan laporan yang tidak menyebelahinya - sebab hanya highlight cerita hudud.

Katanya, pada wacana itu beliau turut bercakap mengenai perjuangan dan pembelaan terhadapa ke sama rataan kaum di mana kaum cina dan india yang miskin tidak mendapat pembelaan daripada BN melalui dasar diskriminasi DEB.

Kenapa Husam kecewa dengan pemberita cina, malah sebelum sidang media tersebut diadakan beliau amat menunggu kedatangan pemberita daripada surat khabar Cina untuk menjelaskan isu ini semula.

Semasa aku tiba pada sidang akhbar di tingkat bangunan Pas itu pada hari Ahad itu hanya ada wakil dari Sin Chew dan Star. dan pada ketika itu, dia bertanya mana lagi surat khabar cina.

Pada mulanya aku tak faham tetapi apabila beliau menyebut mengenai perkara di atas jela menunjukkan beliau hanya mahu memberi penjelasan semula kerana bimbang ia akan menjejaskan sokongan kaum cina kepada Pas.

Nampak sangat beliau merasa amat goyah ditambah pula dengan kenyataan dari Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng yang menolak hudud mentah-mentah.

Husam juga menyalahkan media arus perdana yang disifatkannya sengaja memperbesarkan isu ini bagi menarik sokongan lebih 11,000 pengundi cina di Kuala Terengganu.

Ini memang sifat tabii Husam menyalahkan Utusan dan RTM. Malah dalam wacana tersebut beliau menyifatkan minda Khairy sama dengan minda utusan yang lapuk dan jumud.

Aku hairan kalau benar utusan jumud dan lapuk kerana beliau bimbang dan memanggil sidang akhbar untuk menjelaskan isu ini. Nampaknya sejumud-jumud utusan, Husam masih takut walau pun sering memperlekehkan Utusan.

Pada sidang akhbar itu aku sempat bertanya adakah beliau rasa telah diperengkap oleh Khairy dalam isu hudud, Husam berkata tidak malah sebagai seorang Islam beliau berbangga.

Aku amat bersetuju dengan jawapan itu tetapi dari segi realiti politik tidak begitu namun beliau mahu menutup kesilapannya yang tersepit di antara kuasa dan perjuangan. Aku juga amat kecewa apabila hukum suci ini hanya menjadi bahan permainan untuk mendapatkan kuasa politik sahaja.

***Aku sebenarnya tak tahu sama ada utusan dijemput atau tidak untuk hadir pada sidang akhbar tersebut, aku cuma pergi bila dapat tahu dengan muka tak malu. tapi alhamdulillah tidak dihalau.... hehehe....

Apa pun ini realiti sebenar pada sidang akhbar... tuan-tuan fikirlah sendiri....

1 comment:

Anonymous said...

utusan mana boleh kena halau... dah nama pun akhbar brodsheet berbahasa melayu nombor satu di Malaysia... hehe