Monday, December 15, 2008

Tok Ali dan Mike Tyson - kompromi

Baru-baru ini aku sempat berbual panjang dengan orang kuat Tok Ali (Datuk Seri Mohd. Ali Rustam) semasa rombongan dari Melaka itu singgah di negeri ini dalam perjalanan mereka buat roadshow di seluruh negara untuk pemilihan UMNO Mac ini.

Sebelum ini banyak perkara menarik aku dengar mengenai pemilihan termasuk usaha-usaha kompromi supaya hanya ada pertandingan dua penjuru untuk jawatan timbalan presiden. Aku anggap usaha kompromi itu satu khabar angin sahaja untuk sedapkan dan panaskan pemilihan - sebelum ini.

Tapi selepas berbual panjang di tepi Sungai Kelantan sambil pekena Tom Yam dengan orang kuat Tok Ali baru-baru ini, dia sahkan usaha kompromi antara Tok Ali dan Mike Tyson (Tan Sri Muhammad Muhd. Taib) memang sedang rancang berlangsung. Mereka hanya mahukan pertandingan dua penjuru sahaja.

Kata orang kuat itu, Tok Ali mempunyai peluang yang lebih besar untuk berhadapan dengan Tan Sri Muhyidin Yassin berbanding Mike Tyson. Aku pun mempunyai pendapatyang sama memang Tok Ali lebih berpotensi untuk memberi saingan kepada Muhyiddin.

Sekiranya ini berlaku, Muhyiddin perlu bekerja keras kerana beliau bakal menghadapi tentangan yang sengit tambahan pula Pak Lah telah menunjuk kepada Tok Ali sebagai bakal Timbalan Presiden.

Biarpun apa pun terjadi aku berharap pemilihan kali ini berjalan dengan bersih dan tidak berulang tragedi pemilihan sebelum ini di mana parti akan berpecah lagi.

Jadikan pemilihan sebagai gelanggang untuk memperkukuhkan UMNO dan bukannya untuk menjahanamkan UMNO. Ingat namanya pemilihan dan bukannya pertandingan. Dua perkara yang berbeza.




wasalam

No comments: