Sunday, February 8, 2009

Daulat Tuanku


Sejak pilihan raya umum lalu, banyak perkara yang tidak diketahui umum dalam undang-undang dan perlembagaan semakin jelas kelihatan. Pelbagai peruntukkan undang-undang yang tidak diketahui terutama membabitkan fungsi raja-raja Melayu mula diketahui umum.

Tanggapan khalayak sebelum pilihan raya umum bahawa raja hanya sebagai lambang pemerintahan tidak boleh diguna pakai sama sekali pada masa kini. Raja-raja Melayu sebenarnya memiliki fungsi yang tersendiri - memang benar baginda Sultan adalah pelindung kepada rakyat di negara ini.

Perkara pertama yang timbul selepas pilihan raya umum lalu, isu pelantikan Menteri Besar di dua buah negeri, Perlis dan Terengganu. Mutakhir ini isu pelantikan Menteri Besar Perak yang baru.

Isu ini membuka mata pelbagai pihak bagaimanapun raja-raja Melayu mempunyai kuasa dan peruntukkan undang-undang yang besar dalam melindungi hak rakyat mereka.

Ketiga-tiga perkara tersebut memperlihatkan kepada rakyat bahawa baginda Tuanku ambil peduli dan amat prihatin dengan keadaan rakyatnya walaupun pada masa kini mereka tidak menjalankan tugas-tugas eksekutif.

Dalam entry pertama blog ini, saya pernah menjelaskan mengenai kuasa Yang Dipertuan Agong dalam melantik Perdana Menteri dan perkara yang sama juga terkmaktub dalam kebanyakan undang-undang tubuh kerajaan negeri.

Menurut Bab 3 Fasal 40 (2) Perlembagaan Persekutuan Yang Dipertuan Agong boleh bertindak menurut budi bicaranya pada melaksanakan tugas-tugas yang berikut iaitu:
(a) melantik seorang Perdana Menteri
(b) tidak mempersetujui permintaan membubar Parlimen
(c) meminta supaya diadakan mesyuarat Majlis Raja-Raja yang semata-mata mengenai keistimewaan, kedudukan, kemuliaandan kebesaran Raja-Raja Melayu dan mengambil apa-apa tindakan dalam mesyuarat itu.

Rakyat harus yakin dan percaya tindakan yang diambil oleh baginda sultan di Terengganu, Perlis dan Perak ini adalah untuk kebaikan rakyatnya. Raja mana yang mahu melihat rakyatnya berada dalam keadaan yang kucar-kacir.

Saya amat yakin dan percaya keputusan yang dibuat oleh Sultan Perak, Sultan Azlan Shah amat tepat bagi mengelakkan berlaku lebih banyak keadaan yang memudaratkan rakyatnya terutama dalam menjaga hal kebajikan umat Melayu di negeri itu.

Nada-nada kesal, kecewa dan marah institusi di raja Perak itu mula kedengaran sejak mula kerajaan pakatan pembangkang memerintah negeri itu. Contoh yang paling tepat ialah pemberiaan hak milik tanah kekal selama 999 tahun kepada penduduk kampung baru sedangkan rakyat Melayu yang juga pribumi negeri itu tidak mendapat keistimewaan yang sama.

Pertimbangan yang dibuat oleh baginda Sultan Azlan Shah dengan tidak memperkenankan pembubaran Dewan Undangan Negeri dibuat dengan teliti dan berasaskan undang-undang.

Sebagai rakyat biasa kita tidak seharusnya mempertikaikan keputusan tersebut, baginda bukan calang-calang sultan dan bukannya sultan yang tidak berpendidikan malah bekas Ketua Hakim Negara.

Kredibiliti yang dimilik oleh Tuanku sebagai pemimpin memang tiada tolak bandingnya malah tidak keterlaluan dikatakan baginda adalah di antara raja yang paing bijak di dunia - begitunya juga anakanda baginda, Raja Nazrin Shah.

Saya percaya tahap pendidikan yang dimiliki oleh baginda Sultan dan bakal penggantinya tiada tolok bandingnya. Di Britain sekali pun tidak ada raja atau permaisurinya yang memiliki ijazah doktor falsafah. Jadi mengapa kita rakyat biasa mahu mempertikaikan kebolehannya.

Justeru itu, tindakan kurang ajar pemimpin parti pembangkang terutama Karpal Singh harus diajar. Seperti kata Menteri Pelancongan, Datuk Seri Azalina, jika tidak bersetuju dengan Sultan sila keluar dari negara ini.

Manusia yang tidak pernah kenal erti membalas budi ini harus dikecam dan dibuang terus daripada kehidupan rakyat negara ini kerana ia akan membawa kehancuran kepada tamadun Malaysia yang harmoni aman damai.


*Junjung kasih tuanku
Daulat Tuanku ! Daulat Tuanku! Daulat Tuanku!

No comments: