Saturday, February 14, 2009

Tikus bogel


Hampir seminggu aku tidak membuat sebarang posting disebabkan kesuntukkan masa dan selesema yang kembali menyerang.

Entry kali ini lebih ringan dan aku nak bercerita mengenai 'tikus bogel'. Tikus bogel ini aku temui semasa interbiu seorang doktor HUSM yang menjalankan kajian untuk penyakit barah otak dan cerita kajiannya telah keluar dalam Utusan Malaysia baru-baru ini.

Tikus ini sebenarnya menjadi bogel disebabkan semua antibodinya dikeluarkan sehingga menggangu pertumubuhan hormon, paling mudah sebab itu ia jadi bogel dan tidak ada bulu.

Ia digunakan hanya untuk tujuan uji kaji sains seperti perubatan. Tikus ini juga dipanggil tikus termutasi. Untuk makluman rakan-rakan tikus ini berharga lebih RM2,000 dan kebanyakannya dieksport dari Australia. Bagaimanapun penjagaannya amat rumit dan ia tidak boleh terdedah kepada persekitaraan biasa kerana bimbang dijangkiti penyakit.

Geli juga aku tengok tikus ini tetapi haiwan ini mungkin tidak ada penemuan sains terutama untuk mencari ubat merawat penyakit merbahaya. Di HUSM tikus ini disuntik dengan sel barah otak dan dibiarkan ia berkembang sebelum disuntik virus sampar ayam tempatan.

Uji kaji itu dibuat bagi mengetahui potensi virus sampar ayam yang dikatakan mampu untuk melawan sel barah otak. Tetapi ia masih diperingkat permulaan masih jauh lagi untuk mengetahui keberkesanannya.

*Teringat kata mak saudara aku telan anak tikus boleh jadi ubat asma.
Potensi untuk dijadikan bisnes, bayangkan seekor RM2,000 lebih kurang sama harga seekor lembu.... hehehehe

1 comment:

Anonymous said...

tikus yg bogel takpe... jangan...