Monday, February 16, 2009

Aku orang kerajaan.

Ada seorang rakan bertanya kepada aku, kau siapa dalam politik, sudah berapa lama dalam politik untuk buat analisis. Aku tidak hairan jika kawan aku bertanya soalan itu dan aku pun tidak mahu tahu apa niatnya, mahu menghina atau pun cemburu.

Ini jawapan aku untuk dua soalan itu. Aku orang kerajaan dan menjadi kewajipan aku untuk membalas jasa serta menceritakan perkara benar. Sebab apa aku menjadi orang kerajaan, ini ceritanya:

Cerita emak kepada aku

Ketika aku dalam kandungan, emak aku mendapatkan rawatan daripada bidan yang diiktiraf di klinik desa kerajaan.

Selepas cukup sembilan bulan 10 hari, aku dilahirkan di hospital kerajaan.

Ketika bulan pertama aku melihat dunia, bidan kerajaan sentiasa mengadakan lawatan berkala ke rumah keluargaku hanya untuk memantau kalau- kalau aku demam kuning atau emak masih belum pulih sepenuhnya.

Beberapa bulan selepas itu aku mula menerima pelbagai suntikan seperti cegah polio dan sebagainya, di klinik desa kerajaan juga dengan bantuan bidan kerajaan sehingga beberapa tahun berikutnya.

Bila usia cecah lima tahun, ayah menghantar aku ke tabika Kemas untuk menerima ilmu formal yang pertama supaya besar nanti jadi orang berguna kepada agama, bangsa dan negara. Di sini aku mula kenal abc dan alif ba ta.

Cerita ayah kepada aku

Ketika berusia tujuh tahun aku dihantar ke sekolah kebangsaan lanjutan daripada tabika Kemas.

Masa di sekolah akan mendapat bantuan Rancangan Makanan Tambahan dan program susu sekolah untuk membantu pembesaran aku supaya mudah menerima pelajaran serta otak sama besar dan pandai macam orang lain.

Masa di sekolah aku dapat skim buku teks percuma, mana mampu ayah aku untuk membeli buku - mahal katanya. Cuma ketika itu kerajaan belum buat lagi baucar tuisyen seperti sekarang - lagi untung budak-budak sekarang.

Selepas itu, aku lanjutkan pelajaran ke Sekolah Menengah juga sekolah kerajaan. Dengan bantuan dan sokongan oleh mak, ayah serta kerajaan alhamdulillah aku dapat gred 1 dalam SPM.

Aku melanjutkan pelajaran ke Universiti Teknologi Mara, Allhamdulillah di sini kerajaan pun tolong, bayar yuran cuma RM450 untuk semester termasuk makan tiga kali sehari dan penginapan percuma.

Cerita aku

Selepas tamat UiTM aku mendapat tawaran kerja di Utusan Malaysia yang juga milik UMNO - tak langsung kerajaan juga.

Isteri aku bekerja di Institut Latihan Perindustrian di bawah kerajaan juga.

Anak aku lahir di Hospital Seremban - kerajaan juga - bayar cuma berapa ringgit saja.

Inilah cerita aku kenapa jadi orang kerajaan. Terlalu banyak jasa kerajaan kepada aku. Sudah sampai masanya aku membalas jasa kerajaan. Biar pun ada orang kata pemimpin sekarang menyelewang tetapi nikmat yang aku peroleh terlalu banyak tidak terkira. Ini hanya sedikit jasa kerajaan yang aku ingat, masih terlalu banyak yang diberikan kepada aku sehingga tidak terkira. Jadi mengapa harus aku meracun orang yang pernah berjasa kepada aku.


*Pisang emas di bawa belayar
Masak sebiji di atas peti
Hutang emas boleh dibayar
Hutang budi di bawa mati

4 comments:

Diamilikku said...

ooowhhh....
aku anak kerajaan.,..
tapi anak aku anak separuh kerajaan separuh swasta..
boleh dak???

Azran Fitri Rahim said...

boleh saja.... biar jasa dikenang... huhuhu

Anonymous said...

Salam..

Kerajaan Allah swt lagi luas dan hebat.. apa pula yg kita usaha untuk balas kepada-NYA. Hakikatnya mak,ayah,aku dan kita semua Allah yang cipta, makan, minum, kesenangan hidup juga Allah yg beri, di bumi yg juga milik DIA. Kerajaan ALLAH lebih hebat dan banyak jasa...apa pula usaha kita nak balas kepada Allah ya..

Sama-sama kita fikirkan..

azam_ku said...

kirenyer berhutang budi la nie...
pade pendapat aku..berbudi bagus, memang tuntutan agama..misalnyer pada tanah contoh mudah. kalau kiter dh terhutang budi pada seseorang or pape jer..masalah.nie la jadinyer..contoh macam ayah bagi duit blanje dengan owang kaya bagi biasiswa tok sambung blajar.. kiter akan bawa kebaikan 2 sampai bile2 pasal dh tolong kiter, sehinggakan kejahatan yang dilakukan wat pejam mate jer..so pk2kanlah..