Saturday, November 22, 2008

Hujan dan rezeki

Sepanjang perjalanan dari rumah aku di Kota Bharu menuju ke Sik, Kedah hujan lebat yang teramat sangat. Seperti biasa aku jangkakan disebabkan hujan jalan raya timur barat akan teruk berlubang sana-sini macam ada periuk api.

Tapi tak apa sebab aku dah biasa dengan jalan itu tidak jadi masalah sangat, boleh drive dengan steady lagi. Selepas semalaman aku berada di Kedah, aku balik semula ke Kota Bharu. Perjalanan agak lancar tidak ada hujan cuma mendung saja.

Bagaimanapun sepanjang jalan itu, aku tengok ramai kontrak sedang sibuk untuk baiki jalan. Persoalan yang timbul kenapa sekarang baru naik baiki jalan, masa musim hujan baru sibuk. Kenapa tak baiki awal-awal lagi supaya jalan tak rosak teruk bila tiba musim hujan.

Maka kepala otak aku pun membuat kesimpulan (aku rasa betul), ini semua kerja nak cari duit cepat sebab kalau baiki masa musim hujan, jalan yang baru diturap itu tidak dapat tahan lama. Dan kerajaan pun aku keluar tender projek baiki jalan baru, maka kontrak yang sama akan dapat projek dan bertambah la keuntungan dia.

Yang ruginya rakyat, bayar road tax mahal tapi jalan macam itu juga, kepada kerajaan fikir dengan baik sebelum keluar tender, jangan tunggu hujung tahun baru nak beri kontrak baiki jalan sebab nak habiskan bajet yang ada.

harap kerajaan yang cekap, adil dan amanah.

wasalam

2 comments:

Anonymous said...

wajah baru la blog tukang canang..hebat..segar..

Anonymous said...

bro, bila nak update komentar terbaru dalam blog ni... we want more...