Tuesday, November 11, 2008

Sejarah politik wang



Sejarah politik wang dalam UMNO sebenarnya bermula pada era Datuk Seri Anwar Ibrahim (sekarang Ketua Pembangkang) semasa beliau berada dalam UMNO sekitar tahun 1980-an dulu, itu merupakan pendedahan yang dibuat oleh sahabat team wawasannya dulu, Tan Sri Rahim Thamby Chik ketika ditemui di Kubang Kerian baru-baru ini.

Sejak daripada itu, budaya politik wang yang di tinggalkan oleh Anwar itu berkembang dan menjadi barah yang semakin mencengkam parti Melayu itu. Kata Rahim, beliau tahu mengenai itu kerana sama-sama berada dalam satu team ada pada ketika itu. Serentak dengan itu, beliau meminta supaya semua ahli UMNO meningkatkan kesedaran supaya budaya jijik legasai Anwar itu dihapuskan sepenuhnya.

Aku melihat perkara ini amat serius, Anwar telah menyebabkan kerosakan yang besar kepada UMNO dan ini tidak hairan akan berlaku kepada negara ini sekiranya cita-citanya menjadi Perdana Menteri tercapai.

Anwar sanggup melakukan apa saja termasuk menggadai dan menjual maruah bangsa demi mencapai cita-citanya. Aku tidak hairan pada masa akan datang Anwar akan turut meninggalkan budaya yang lebih buruk kepada rakyat di negara ini gara-gara impian untuk jadi Perdana Menteri.

Inilah wajah sebenar Anwar yang berselindung disebalik topeng untuk meraih simpati dari rakyat di negara ini.

Aku seperti Rahim berharap kepimpinan UMNO yang baru di bawah Datuk Seri Najib Tun Razak untuk memberikan tumpuan menghapuskan budaya jijik yang ditinggalkan oleh Anwar.

3 comments:

Anonymous said...

politik itu wang..lain zaman, lain pendekatan..lain zaman, lain definisi..

wanfai said...

wah... nampaknya tukang canang semakin aktif... hapuskan poltik wang... hehe

Semut Politik said...

Yeah aku sokong...memang melayu murtad tu punca kepada politik wang dalam Umno.