Saturday, November 22, 2008

Jelapang ba alif ba ya...

Dua hari lepas (khamis dan jumaat) aku balik kampung di Sik, Kedah. Aku balik kena time pada masa tu Dewan Undangan Negeri Kedah bersidang dan mengumumkan projek ternakan babi moden di Bukit Selambau.

Maka kecohlah orang-orang Kedah pasal babi, sana-sini, kedai-kedai kopi semua bercakap pasal najis mughalazah nie... macam-macam fatwa la keluar. Yang menarik sekali, pasal binatang nie jugak la orang Pas di kampung aku tak berani angkat muka, kata sepupu aku, semunya jalan tunduk dah tak nak tengok 'bulan' lagi.

Bagi aku mudah, rakyat Kedah kena terima la projek ba alif ba ya nie sebab dia yang pangkah nak kerajaan yang ada la nie. Jangan marah terima ja la.... dan aku cadangkan supaya negeri Kedah yang terkenal dengan 'jelapang padi' ditukar kepada jelapang babi - seperti kata amir, wartawan Kosmo Negeri Sembilan yang telefon aku semata-mata nak bagi nama baru ini kepada Kedah.

Orang Kedah jangan merungut pasal ba alif ba ya nie... kena terima dengan hati terbuka kalau tak puas hati nanti tukaq la kerajaan baru yang ada dacing baru dia buat keputusan adil (bukan parti bulan sabit dua yang tertonggek tu).

Ok orang Kedah jangan marah, jangan demonstrasi nanti tukaq kerajaan baru la....

wasalam.

*nasib baik duduk di Kota Bharu kalau tidak kena JE pula...

No comments: