Saturday, November 8, 2008

Janji Islam


Sejak dua menjak ini orang semua sibuk bercakap mengenai pemilihan UMNO sampai terlupa dengan musuh-mushnya. Aku nak alihkan sikit perhatian semua orang ini kepada parti-parti lawan. Begini ceritanya -

Kali pertama aku menjejakkan kaki di bumi Kelantan 1 Mei 2007, perasaan aku bercampur baur kerana memikirkan tugas yang mencabar di sini. Mana tidaknya tugas aku sebagai wartawan akhbar arus perdana yang terpaksa mengutip cebisan serita di negeri yang ditadbir oleh Pas.

Aku memikirkan pelbagai kesukaran yang terpaksa aku tempuhi di sini tetapi selepas seminggu berada di sini aku mula berasa selesa, bagi aku kepimpinan Pas agak cantik dan comel ditambah pula dengan perwatakan tok guru Nik Aziz yang bersih dan lembah lembut.

Pun begitu selepas setahun berada di sini dan selepas pilihan raya umum ke-12, tanggapan aku terhadap parti 'Islam' ini mula berubah. Aku mula melihat satu demi satu 'kebijaksanaan' pemimpin Pas memutar rakyat negeri ini dengan nama Islamnya.

Aku sebenarnya tidak arif dalam hukum mungkir janji tapi fahaman aku orang yang mungkir janji berdosa besar. Aku minta kawan-kawan supaya melihat dan mengkaji satu persatu fakta ini dan terpulang kepada kawan-kawan untuk membuat keputusan berdosa atau tidak, Islam atau tidak.

Pada PRU 12, Pas membuat pelbagai janji dalam manifestonya, di bawah aku senaraikan sebahagian daripadanya;

1. Melanjutkan cuti bersalin daripada dua bulan kepada tiga bulan bagi setiap kelahiran tanpa had kakitangan awamnya.

2. Menyediakan Tabung Niaga Wanita Kelantan

3.Membina kompleks sukan wanita yang dilengkapi stadium khas dan masjid.

4. Melaksanakan rancangan kesihatan awam, rancangan kesejahteraan awam dan rancangan digital awam dengan memperkasakan peranan pusat ICT desa.

Pelaksanaan kesemua janji ini kosong belaka, ini terbukti pada sidang dewan undangan negeri kekantan yang ke-12 baru-baru ini, kerajaan negeri tidak serius dalam pelaksanaanya.

Sebagai contoh, cuti bersalin, Timbalan Menteri Besar Kelantan ketika menjawab soalan berhubung perkara itu menjawab ia tidak dapat dilaksanakan kerana melibatkan dasar dan perlu digubal di Parlimen.

Mengenai tabung niaga wanita, exco wanita menjawab disebabkan sudah ada banyak tabung kerajaan negeri tidak bercadang untuk mewujudkannya.

Begitu juga dengan ICT, kerajaan negeri sedang mengkaji pelaksanaannya dan projek stadium diserahkan kepada swasta di bawah program pembangunan Lembah Sireh.

Soal aku mudah kenapa berjaji jika tidak mampu, manifesto hanya sekadar untuk memancing undi.

Malah kerajaan negeri tidak memasukkan peruntukan khusus untuk skim Takaful Kifalah ke dalam Bajet 2009 yang memerlukan sekurang-kurangnya RM8 juta. Untuk rekod skim insurans tersebut menjadi penyumbang utama Pas kekal di Kelantan.

Selepas tidak berpuas hati dengan jawapan itu, aku mencari-cari ruang untuk mendapatkan jawapan yang tepat dari penyokong kerajaan Pas. Pada satu pagi ketika minum bersama bos, secara kebetulan seorang wakil rakyat Pas masuk ke kedai yang sama duduk di meja yang sama kerana ingin berbual dengan kami.

Peluang yang ada aku bertanya, kenapa bajet yang dirangka kerajaan negeri tidak mengikut manifesto. Dia menjawab mudah, kerajaan tidak pernah mengambil kira manifesto ketika menyediakan bajet.

"Kalau kebetulan kena, kenalah (manifeso) kalau tidak, tidaklah, orang kampung mana tahu apa itu manifesto yang mereka tahu hanya Islam," katanya sambil menghirup secawan kopi.
Maka tidak hairanlah apabila penyokong kerajaan menghentam kerajaan dalam sidang Dewan Undangan Negeri baru-baru ini. Kata mereka, kami sudah berlapik dan menggunakan pendekatan 'lunak' untuk mengkritik.

Bagi aku kerajaan Pas Kelantan hanya berretokrik dan tidak mampu untuk melaksanakan pembangunan walaupun sudah hampir suku dekad mentadbir negeri yang kaya dengan rakyat yang rajin ini.

Soalnya, adakah ini modul kerajaan Islam yang diuar-uarkan, tidak menunaikan janji dan hanya berselindung di balik topeng Islam... apa yang di bandar Kota Bharu hari ini adalah hasil daripada pelaburan swasta, tidak ada satu pun sumbangan kerajaan negeri.

Jika dicabut pembangunan yang dilaksanakan oleh Barisan Nasional (BN) dahulu seperti Kota Darulnaim, Pasar Siti Khadijah dan Balai Islam Lundang, maka akan kelihatan lubang yang besar di bandar ini.

Cukuplah berretorik kembalilah kepada realiti... adakah ini janji Islam?


wassalam...

3 comments:

wanfai said...

hati2... nanti kena halau dengan speaker

Azran Fitri Rahim said...

aku nak ikut jejak langkah wanfai hehehe...

Anonymous said...

aku tukang buat story